Безоплатна правова допомога – корупційна модель контроля адвокатури?

Безоплатна правова допомога – корупційна модель контроля адвокатури?

Останнім часом питання безоплатної правової допомоги в правничих колах обговорюється все більше і більше

З одного боку держава намагається встановити контроль над системою захисту, якого адвокатура позбулася з набуттям незалежності, а з іншого боку, система безоплатної допомоги може використовуватися державою з метою провадження корупційних схем.

Звісно, на сьогоднішній день є багато прихильників існуючої моделі безоплатної правової допомоги, але необхідно звернути увагу на те, що вона потребує суттєвих змін, оскільки в майбутньому ми будемо спостерігати  тотальний контроль інституту адвокатури з використанням бюджетних коштів.

Інститут безоплатної правової допомоги є недосконалим та потребує змін на законодавчому рівні, при існуючій моделі адвокатура поділяється на дві паралелі, з одного боку «безоплатники» з іншого – усі інші захисники, які не входять в цю категорію. Такий «кастовий» поділ є неприпустимим в демократичному суспільстві.

Існуюча процедура набуття права на адвокатську діяльність є чітко визначеною відповідно до положень Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», натомість держава намагається самостійно робити «кастовий» відбір адвокатів до центрів надання безоплатної правової допомоги, яких буде в подальшому контролювати та здійснювати певний тиск через матеріальну залежність, оскільки саме Міністерство юстиції та Кабінет Міністрів України буде задіяно у фінансуванні цих центрів та  залучених адвокатів.

Саме фінансування за рахунок бюджетних коштів центрів безоплатної правової допомоги є ключовим питанням, оскільки в нашій державі це є передумова корупції та «відмивання» бюджетних коштів.

Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» джерелом фінансування цієї допомоги є держава.

Чи дійсно держава турбується про те щоб права її громадян в разі їх порушення були захищенні шляхом надання професійної допомоги, чи це є лише вершиною айсбергу корупційної схеми відмивання бюджетних коштів?

Згідно відповіді Міністерства Юстиції України за вихідним номером 755-0-2-15/25 від 16.07.2015 року народному депутату  України Сидоровичу Р.М. Міністерство зазначило, що фактичні видатки на оплату та відшкодування витрат адвокатів з надання безоплатної правової допомоги у 2014 році становили 54 006,00 гривень, а у 2015 році на зазначені цілі виділено 122 390,00 грн.

Звісно, в цих цифрах дуже важко прослідкувати корупційну складову, не така велика сума виділена колегам адвокатам, які входять до категорії тих, хто може надавати таку допомогу. Взагалі зазначена сума є прямим свідченням того, на скільки держава    оцінює роботи адвокатів, так само як і турбується про захист прав своїх громадян.

Діаметральна протилежна турбота з боку держави до координаційних центрів безоплатної правової допомоги.

Так звісно офіційної інформації, яка міститься на сайті координаційного центру з надання безоплатної правової допомоги (http://legalaid.gov.ua/ua/) в категорії державних закупівель можна ознайомитися скільки бюджетних коштів виділяється на утримання цього центру.

Особливу уваги необхідно звернуть на плани державної закупівлі координаційного центру на 2015 рік (http://legalaid.gov.ua/images/tenders/20150715%20plan%20DZ.compressed.pdf) , де наприклад, закладені наступні витрати:

  • Обчислювальні машини та приладдя до них – 6 400 000,00 грн.;
  • Ремонт приміщення Координаційного центру з надання безоплатної вторинної допомоги, що знаходиться за адресую м. Київ, вул. Артема 73,
  • Створення аналітичної системи – 17 000 000,00 грн.;
  • Послуги архітектурні – 99 500,00 грн.;

Перелік є досить великим, не менш великі і витрати, які аж ніяк не можна зрозуміти, коли країна потерпає від економічної кризи та знаходиться в стані війни.

Ознайомившись з цим переліком витрат, стає зрозумілим істинне бажання держави «забезпечити» надання безоплатної правової допомоги своїм громадянам.

Відповідно до ст. 59 Конституції України гарантоване кожному право на правову допомогу, але ця допомога не повинна ставати способом збагачення державних органів за рахунок платників податків. Саме за рахунок платників податків здійснюється відшкодування не лише витрат пов’язаних з наданням безоплатної правової допомоги, а і відшкодування витрат на утримання відповідних координаційних центрів. Навіщо витрачати бюджетні кошти в такому обсязі на утримання бюрократичної системи, коли відповідно до ч. 1 ст. 45 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» визначено, що Національна асоціація адвокатів України є недержавною некомерційною професійною організацією, яка об’єднує всіх адвокатів України та утворюється з метою забезпечення реалізації завдань адвокатського самоврядування.

Звісно виникає питання, чи необхідно державі створювати ще якісь органи з метою реалізації адвокатського самоврядування, коли такі вже існують?

Недосконалість системи безоплатної правової допомоги доводить і те, що під час затримання голови державної служби зайнятості Ярослава Кошуби, координаційним центром з безоплатної правової допомоги для участі в кримінальних процесуальних діях був направлений адвокат, який надає таку допомогу. Виникає питання, чому оплата таких послуг покладається на плечі платників податків? Чиновник такого рівня не може оплатити послуги адвоката?

Звісно, система безоплатної правової допомоги існує в багатьох розвинених державах, але в цих державах не забезпечують безоплатною правовою допомогою державних чиновників такого рівня, які підозрюються в отримання неправомірної вигоди понад півмільйона гривень.

Безоплатна правова допомога повинна надаватися певної категорії громадян, які є соціально незахищеними та дійсно її потребують.

На мою думку, НААУ може самостійно забезпечити реалізацію державної програми надання правової допомоги соціально-незахищеній частині населення і без створення структур, які їй підзвітні та підконтрольні. Адже контроль може згодом стати тотальним.

Керуючий партнер ЮФ «Мацко та Партнери»

В.В. Мацко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *