Демократичними шляхами або шляхами до тоталітаризму в демократичній формі?

Демократичними шляхами або шляхами до тоталітаризму в демократичній формі?

Що відрізняє демократичне суспільство, від суспільства де править авторитарний або ж тоталітарний режим?

Права людини, як фундаментальна основа будь-якого державотворення, ось особлива відмінність демократичної держави. Особливу увагу потрібно приділити механізму захисту цих прав, а також функціональній дієвості державного органу на який покладений цей обов’язок – суд.

Державна влада в нашій країні , відповідно до ст. 6 Конституції України поділяється на законодавчу, виконавчу та судову владу.

Відповідно до ст. 124 Конституції України зазначено, що правосуддя в Україні здійснюється виключно судами. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.

Але, чи дійсно суд на сьогоднішній день цілком незалежний орган? Звичайно ні, скоріше всього це наслідки пострадянської системи та інквізиційних судів, які приводили до виконання вироки, які заздалегідь були заготовлені державним обвинуваченням, і так склалося історично, що така система збереглася і сьогодні, нажаль це можна констатувати в більшості випадків. Звичайно, є сьогодні і багато прикладів справедливого суду, але ж перемагає суд несправедливий.

Особливим показником інквізиційного суду є кількість виправдальних вироків, на сьогоднішній день це менше одного відсотка (показник змінюється постійно, але не на користь правників).

Статтею 126 Конституцією України закріплено, що незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією і законами України. Будь-який вплив на суддів в будь-який спосіб забороняється.

А тепер давайте проаналізуємо події, які відбувалися в нашій країні та за якими спостерігали майже усі. Мова піде про гучний обшук в апеляційному суді м. Києва та обшук у будинку голови апеляційного суду м. Києва А. Чернушенко.

Деякі ЗМІ, не дочікуючись завершення досудового слідства охрестили голову апеляційного суду м. Києва – хабарником (http://podrobnosti.ua/2042539-sudja-vzjatochnik-chernushenko-trebuet-vstrechi-s-poroshenko-dlja-objasnenij.html).

Тепер повернемося до головного, а саме до прав людини. Навіщо? Тому, що ми йдемо шляхом демократизації суспільства.

Відповідно до ст. 62 Конституції України закріплена фундаментальна норма, а саме, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

Засоби масової інформації сьогодні мають великий вплив на формування суспільної думки у багатьох громадян, важливо щоб інформація висвітлювалася незалежно та неупереджено.

Ця вистава та відповідні публікації безперечно потрібні тоді, коли влада має підготувати суспільство до деяких змін, які можуть мати негативні наслідки та які потрібно хоч в якийсь спосіб виправдувати.

Так і сталося, 26 червня 2015 року з’явилася відповідна публікація, що Президент сподівається, що Верховною Радою буде підтримана ініціатива обмеження недоторканності суддів (http://podrobnosti.ua/2043200-poroshenko-shokirovan-istoriej-s-glavoj-apelljatsionnogo-suda-kieva.html).

Звичайно, під емоційні виходи в ефір подібних репортажів, багато хто з громадян скаже – молодець. Але давайте дивитися в майбутнє, коли будь-який правоохоронець може шляхом пред’явлення посвідчення впливати на суддю. Саме так, коли прокуратура буде приходити у судове засідання і казати, якщо не приймете обвинувальний акт в такому вигляді та не підтримаєте обвинувачення ми прийдемо до Вас з обшуком.

Реформування будь-якої системи, будь то правоохоронна, судова чи інша починається перед усім із формування ментальності людини та підвищення рівня її освіти, а не способу впливу на ту чи іншу гілку влади. Саме реформувати, а не впливати та контролювати, що як показує історичний досвід для суспільства має негативні наслідки.

В жодному разі, не маю наміру захищати або ж обвинувачувати когось, але в демократичному суспільстві, кожен має право висловити свою думку, особливо, коли це закріплено в ст. 34 Конституції України.

Керуючий партнер ЮФ «Мацко та Партнери»

В. Мацко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *